هدیه آموزشی دولت عملی نشد؛ تجمع مهاجران افغان در تهران

اسناد حقوق بشرهدیه آموزشی دولت عملی نشد؛ تجمع مهاجران افغان در تهران

هدیه آموزشی دولت عملی نشد؛ تجمع مهاجران افغان در تهران

هدیه آموزشی دولت عملی نشد؛ تجمع مهاجران افغان در تهران

پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۳ – ۱۱ دسامبر ۲۰۱۴

چهار ماه پس از اطلاعیه وزارت آموزش و پرورش دولت حسن روحانی با عنوان «هدیه آموزشی دولت»، که حاکی از عدم دریافت وجه از دانش آموزان افغانستانی مقیم ایران بود، خانواده‌های افغان با تجمع در مقابل دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در تهران، خواستار اجرای وعده‌های دولت ایران شدند.

وزارت آموزش و پرورش دولت حسن روحانی، در واکنش به دادخواهی انجمن حمایت از کودکان و زنان پناهنده و آواره، که طی نامه‌ای به نهاد ریاست‌جمهوری خواستار رفع مشکلات تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی شده بودند، از هدیه آموزشی این دولت مبنی بر عدم دریافت شهریه از این جمعیت خبر داده بود که در رسانه‌های ایران از آن به عنوان «هدیه آموزشی دولت تدبیر و امید به اتباع افغانستان»، و «حق تحصیل رایگان اتباع خارجی در ایران» یاد شده بود.

اما خانواده‌های معترض در مقابل سازمان ملل اعلام کرده‌اند که قریب به ۳ ماه پس از آغاز تحصیل دانش آموزان، مدیران مدارس، برگه‌هایی را به والدین داده‌اند که در آن‌ها از لزوم پرداخت مبالغ تا ۳ برابر پارسال و از قرار زیر قید شده است: ابتدایی: ۳۰۰ هزار تومان – راهنمایی: ۳۳۰ هزار تومان و دبیرستان ۳۶۰ هزار تومان بیش از ۲۰۰ تن از مادران این دانش آموزان که روز دوشنبه ۱۷ آذر، در مقابل دفتر کمیساریای عالی پناهندگان در تهران تجمع کرده‌اند، گفتند: «قشر مهاجران افغانستانی مقیم ایران، عمدتا کارگر ساختمانی هستند و منبع درآمدشان ثابت نیست. تورم دو ساله اخیر و رکود اقتصادی حاکم بر ایران این قشر را به شدت آسیب پذیر نموده و توانایی پرداخت چنین شهریه‌هایی را ندارند.» آن‌ها در این تجمع خواستار مساعدت کمیساریای عالی در خصوص صحبت با مقامات ایران و تعدیل مبالغ شهریه‌ها شدند. مبلغ شهریه بابت تحصیل جدای از هزینه هایی است که سالیانه بابت تمدید کارت اقامت و عوارض شهرداری و تمدید کارت کار از این خانواده‌ها اخذ می‌شود. گفتنی است دولت ایران برای اجازه تحصیل کودکان افغان، سالانه از نهادهای زیر نظر سازمان ملل کمک مالی دریافت می‌کند ولی مشکل تحصیل مهاجران افغان در ایران، همواره از معضلات این جمعیت مهاجر، در ایران بوده است. تصاویری از تجمع روز دوشنبه مادران افغان در مقابل سازمان ملل در تهران:

 

 

 

print version     Home
                   

نظر شما؟

Type at least 1 character to search