زنان زندانی در ایران اکتبر ۲۰۱۴ برابر با مهر ۱۳۹۳

اسناد حقوق بشرزنان زندانی در ایران اکتبر ۲۰۱۴ برابر با مهر ۱۳۹۳

زنان زندانی در ایران اکتبر ۲۰۱۴ برابر با مهر ۱۳۹۳

زنان زندانی در ایران اکتبر ۲۰۱۴ برابر با مهر ۱۳۹۳

شنبه ۳ آبان ۱۳۹۳ – ۲۵ اکتبر ۲۰۱۴

رضوان مقدم: بازداشت، زندانی کردن و سرکوب فعالان حقوق زن، دانشجویی و کارگری، نویسندگان و روزنامه نگاران در هیچ دوره‌ای از حکومت جمهوری اسلامی متوقف نشده است. بلکه به میدان نزاع جناح‌های حکومتی تبدیل شده و هر‌گاه که جناح میانه رو درون حکومت، قدرت را به دست گرفته است جناح مخالف به ایجاد محدودیت برای فعالان مدنی شدت و حدت بیشتری داده است. به طوری که در دوران۸ ساله ریاست جمهوری خاتمی، و هم چنین از آغاز روی کار آمدن دولت روحانی سرکوب فعالان مدنی و سیاسی ادامه داشته است. در هنگام تهیه لیست زندانیان زن درمهر۱۳۹۳ افرادی که اسامی آن‌ها در این لیست آمده است در زندان بوده‌اند. بدیهی است تعداد زندانیان زن که به اتهامات مدنی، سیاسی و عقیدتی در زندان هستند  بیش از این است.

۱-نسیم اشرفی

«نسیم اشرفی» شهروند بهایی در ۲۲ خرداد ماه سال ۱۳۹۲ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه‌ به اتهام «تبلیغ علیه نظام و عضویت در تشکیلات بهایی» محاکمه و به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. این حکم از سوی دادگاه تجدید نظر به یک سال حبس کاهش یافت. وی صبح روز سه‌شنبه شانزدهم اردیبهشت ماه، ۱۳۹۳ ،در حالی که جهت انجام آزمایش پزشکی به آزمایشگاه بهار در خیابان امیرآباد مراجعه کرده بود، توسط ماموران امنیتی دستگیر و جهت اجرای حکم به زندان اوین منتقل شده است.  

۲-مریم اکبری منفرد

مریم اکبری منفرد، خانه دار و مادر سه فرزند است. او پس از انتخابات ریاست جمهوری۱۳۸۸، توسط پلیس امنیت در منزل خود بازداشت ،و در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، به ۱۵ سال حبس در زندان رجایی شهر محکوم شده است. چند تن از اعضای خانواده مریم نیز از زندانیان دهه ۶۰ بودند که ۴ نفر از آن‌ها اعدام شده‌اند.  

 ۳- سونیا احمدی

سونیا احمدی شهروند بهایی که شهریور ۱۳۹۱ جهت گذراندن حکم ۵ سال حبس تعزیری، خود را به زندان وکیل آباد مشهد معرفی کرده بود. در ۲۰ دی ۹۲، از زندان وکیل آباد مشهد آزاد شد باردیگر در تاریخ ۲۱ فروردین ماه سال ۹۳، از دایره اجرای احکام، جهت ادامه حبس، تلفنی احضار شد. وی به اتهام اقدام علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام از طریق عضویت در تشکیلات بهائی به تحمل ۵ سال محکوم شده است.  

۴-ستاره ارکوازی

ستاره ارکوازی به اتهام عضویت در سازمان مجاهدین به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده است. وی در زندان دیزل آباد کرمانشاه دوران محکومیت خود را می‌گذراند.  

۵-سیما اشراقی

شهروند بهایی که در بهمن ۱۳۸۷ توسط نیروهای امنیتی شهرستان مشهد بازداشت شد. وی به اتهام «تبلیغ علیه نظام، اقدام علیه امنیت ملی و توهین به مقدسات» به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده است. وی از آبان ۱۳۸۹ در زندان وکیل آباد مشهد به سر می‌برد.  

۶-فهیمه اسماعیل بدوی

فهیمه اسماعیل بدوی، ۲۶ ساله، معلم دبستان در ۷ اسفند آذر ۱۳۸۴، در حالی که ۸ ماهه باردار بوده، به همراه همسرش، علی مطوری‌زاده از موسسان حزب وفاق، بازداشت شده است. علی مطوری‌زاده و در ۲۸ آذر ۱۳۸۵ اعدام شده و فهیمه اسماعیل بدوی به ۱۵ سال حبس محکوم، و به زندان یاسوج تبعید شده است. وی تاکنون ۹ سال از دورران محکومیت خود را دور از دخترش سلما که در زندان متولد شده سپری کرده است.  

۷-نسیم باقری

نسیم باقری، شهروند بهایی ، از همکاران دانشگاه مجازی بهائیان ۱۶ مهرماه ۱۳۹۲ از سوی دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه‌ای به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در موسسه آموزشی بهاییان به چهار سال حبس تعزیری محکوم شده است.  

۸-شهین بایزیدپور

شهین بایزید‌پور، فعال مدنی و عضو دور دوم شورای شهر بوکان و یکی از مؤسسین انجمن معلولین، هفدم تیرماه ۱۳۹۲ در شهر بوکان توسط ماموران اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی برده شد. وی سرانجام توسط دادگاه بوکان به تحمل ۲ سال حبس محکوم شد و برای گذراندن حکم به بند زنان زندان مرکزی مهاباد منتقل شد.

۹-سیمین بهرامی حقیقی

سیمین بهرامی حقیقی: در فروردین ۱۳۸۹ (آوریل ۲۰۱۰) در دادگاه انقلاب تهران به اعدام محکوم شد. این حکم در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر به ریاست قاضی زرگر لغو، و به ۱۰ سال زندان تبدیل شد. او تا کنون ۴ سال در زندان سپری کرده است. شوهر۷۰ساله او، نیز به اعدام محکوم شده است. سیمین برای دیدن فرزندش، در کمپ اشرف در عراق رفته بود.  

۱۰-روژین پایا

روژین پایا اهل یکی از روستاهای ارومیه بوده که در سال ۱۳۸۹ به اتهام «عضویت و طرفداری از «پژاک» یکی از احزاب کُرد اپوزیسیون» بازداشت و از سوی شعبه‌ ۱۰۱ دادگاه انقلاب ارومیه توسط قاضی درویشی به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. او از خرداد سال ۹۲، برای تحمل ادامه حبس از زندان ارومیه به زندان یاسوج منتقل شده است.  

۱۱- سوسن تبیانیان

شهروند بهایی ساکن سمنان دهم خرداد ۱۳۹۳ (یکم جون ۲۰۱۴) توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. مأموران امنیتی با ورود به منزل وی اقدام به تفتیش و ضبط برخی لوازم او از جمله کیس کامپیو‌تر، عکس‌ها و کتاب های مذهبی کرده‌اند. پیش از این نیز وی از سوی دادگاه به تحمل یکسال حبس تعزیری محکوم شده بود که دوران محکومیت خود را در سالهای ۸۹-۹۰ در بند نسوان زندان اوین گذرانده بود. سوسن تبیانیان مادر دو فرزند کودک خردسال است.  

۱۲-ریحانه جباری (صبح روز شنبه ۳ آبان از طریق چوبه دار اعدام شد)

دختر جوانی که در ۱۹ سالگی بازداشت شد. او یکی از قربانیان دفاع از خود، درمقابل تجاوز است. وی در دفاعیات خود در دادگاه اظهار داشت که در ماجرای قتلی که انجام داده، از خود دفاع کرده اما به خاطر قتل به اعدام محکوم شده است. ریحانه جباری اولین زنی نیست که به خاطر دفاع از خود دربرابر تجاوز به اعدام محکوم شده است.  

۱۳-زینب جلالیان

زینب جلالیان زندانی سیاسی کرد ،در آذر سال ۱۳۸۸ به اتهام محاربه و همکاری با گروه پژاک به اعدام محکوم شد. آذر ۱۳۹۲ دیوان عالی کشور، حکم اعدام وی را لغو و آن را به «حبس ابد» تبدیل کرد. وی در طول بازداشت خود مدت ۴ ماه در سلول انفرادی بوده و در بازداشتگاه اطلاعات جهت گرفتن اعتراف از وی مورد شکنجه قرار گرفت،به طوری که از ناحیه سر دچار جراحت شدید شد. زینب در زندان یک چشمش را ازدست داده و چشم دیگرش در معرض نابینایی قرار دارد.  

۱۴-نگار حائری

نگار حائری وکیل، دختر زندانی سیاسی ماشاالله حائری است که وکالت پرونده پدرش را نیز به عهده داشت. نگار برای گذراندن حکم یک سال حبس تعزیری، که توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباس صادر شده، به زندان قرچک ورامین منتقل شده است. پیش از این نگار حائری در سال ۱۳۹۰ و۱۳۹۱ نیز بازداشت و زندانی شده بود. او به دوسال حبس تعزیری و پنج سال حبس تعلیقی محکوم شده و مجوز پروانه وکالت‌اش نیز به مدت ده سال به حالت تعلیق در آمده است.  

۱۵-فاران حسامی

فاران حسامی، شهروند بهایی، استاد دانشگاه آنلاین بهایی، ۴۰ ساله و مادر یک کودک ۳ ساله است. او همچنین  فارغ التحصیل از دانشگاه اتاوا، کانادا است  که همراه  با شوهرش کامران رحیمیان در تاریخ ۲۲ شهریور۱۳۹۰ بازداشت ومدت  ۷۷ روز را در بند ۲۰۹ زندان اوین به سربرد. قاضی صلواتی، در شعبه  ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی آن‌ها را محاکمه وهر کدام را به ۴ سال زندان محکوم کرده است.  

۱۶-نوشین خادم

نوشین خادم مدرس دانشگاه آنلاین بهایی بود. این دانشگاه سال ۱۳۶۶ برای افراد بهایی که محروم از تحصیل در مقاطع دانشگاهی هستند، تاسیس شده است. شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب او را به ۴ سال زندان محکوم کرده است. وی از سال (۲۰۱۲)۱۳۹۱ در زندان به سر می‌برد.  

۱۷-نیکا خلوصی

نیکا خلوصی در تاریخ ۵ مهر ماه ۱۳۹۱ توسط ماموران اداره اطلاعات مشهد دستگیر و به اتهام «عضویت در تشکیلات بهائیت»، «تبلیغ به نفع بهائیت و علیه نظام جمهوری اسلامی «به شش سال حبس تعزیری محکوم شده است . وی اکنون در زندان وکیل آباد دوران حبس خود را می‌گذراند.  

۱۸-نوا خلوصی

نوا خلوصی در تاریخ ۵ مهر ماه ۱۳۹۱ توسط ماموران اداره اطلاعات مشهد دستگیر ودر شعبه سه دادگاه انقلاب به اتهام «عضویت در تشکیلات بهائیت»، تبلیغ به نفع بهائیت و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ، به ۴ سال و ۶ ماه حبس محکوم شد. وی اکنون در زندان وکیل آباد دوران حبس خود را می‌گذراند.  

۱۹-ریحانه حاج ابراهیم دباغ

ریحانه حاج دباغ، زمستان سال ۸۸، به همراه مطهره بهرامی، محسن دانش‏پور مقدم و احمد دانش‏پور مقدم، در منزل مسکونیشان بازداشت شدند. به گفته خانواده این زندانی سیاسی وی هیچ گونه فعالیت سیاسی نداشته و تنها به دلیل نسبت فامیلی با مطهره بهرامی بازداشت شده است ودر شعبه ۱۵دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی نخست به اعدام و سپس به پانزده سال زندان محکوم شد! اتهامات وی «شرکت در تجمعات اعتراضی» و «ارتباط با یکی از گروههای معاند نظام» ذکر شده است.

۲۰آتنا دائمی

آتنا دائمی ۲۶ ساله فعال مدنی و فعال حقوق کودکان کار در تهران است که در گروه حمایت از کودکان کوبانی، شنگال و غزه حضور فعالی داشته است. وی صبح روز سه‌شنبه ۲۹مهرماه ۱۳۹۳ توسط ماموران امنیتی در منزل خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. از علت بازداشت و اتهامات آتنا دائمی اطلاعی در دست نیست.  

۲۱-بهناز ذاکری

بهناز ذاکری به اتهام ارتباط با «سازمان مجاهدین» به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده است. او تبعه کشور سوئد است که در هنگام ورود به ایران بازداشت شده است. وی از اوایل سال ۱۳۹۱ زندانی است.  

۲۲- فاطمه رهنما

فاطمه رهنما ،هفتم مرداد ماه ۸۸ بازداشت ، و توسط شعبه ۲۶ انقلاب اسلامی به ریاست  قاضی پیر عباسی  به اتهام ارتباط با مجاهدین به  ۱۰سال زندان در تبعید محکوم شده است. از  ۱۴ مهر ۱۳۸۹ برای اجرای حکم تبعید از زندان اوین به زندان سپیدار اهواز منتقل شده است  فاطمه رهنما در دهه شصت و در سن ۱۹ سالگی به علت هواداری از سازمان مجاهدین به سه سال و نیم زندان محکوم شده بود .او دچار بیماری سرطان است. او یک سال از حبس خود را در سال ۸۸ در بند زنان زندان اوین گذارند.  

۲۳-زهرا رهنورد

 زهرا کاظمی، مشهور به زهرا رهنورد (زاده ۱۳۲۴ در بروجرد) نویسنده، روزنامه‌نگار و هنرمند ایرانی است. وی دکترای علوم سیاسی از دانشگاه آزاد اسلامی، کارشناسى مجسمه‌سازی از دانشگاه تهران و کارشناسى ارشد پژوهش هنر از دانشگاه تهران دارد و ریاست دانشگاه الزهرا  را بر عهده داشته ‌است. وی هم‌اکنون به همراه همسرش میرحسین موسوی از رهبران جنبش اعتراضی ایران موسوم به جنبش سبز، در حبس خانگی به سر می‌برد. وی مهر ماه ۱۳۹۳در بیمارستان نور تحت عمل جراحی چشم قرار گرفته است.

 

۲۴-زهرا زهتاب‌چی

زهرا زهتاب‌چی، کار‌شناس ارشد جامعه‌شناسی و پژوهشگر علوم اجتماعی، ۲۴ مهرماه سال۱۳۹۲ همراه با همسرش (دکتر سیدجواد خوش‌نیت) توسط ماموران وزارت اطلاعات، بازداشت شد. با وجود پایان تحقیقات مقدماتی کار‌شناسان وزارت اطلاعات، بیش از ۹ ماه درسلول انفرادی بسر برده است. تاکنون، خبری مبنی بر ارجاع پرونده وی به دادگاه در دست نیست. زهرا زهتاب‌چی، مادر دو دختر خردسال است.  

۲۵-رویا سعیدی

رویا سعیدی در تیر ۱۳۹۲ در منزل مسکونی خود بازداشت شد، ماموران ضمن بازرسی منزل، وسایل شخصی وی را نیز ضبط کرده و با خود بردند. اتهام رویا سعیدی ۵۶ ساله، هواداری از یک گروه «معاند نظام» ذکر شده است. او پس از ۷۰ روز حبس در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ اوین به بند زنان زندان اوین منتقل شده است.  

۲۶-گیسو شیخ حسن آبادی

گیسو شیخ حسن آبادی به اتهام تبلیغ بهائیت و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی از طریق تشکیل کلاس‌های تبلیغی در منزل خود به صورت دوره‌ای و تبلیغ برای افراد از سن کودکی و جذب مسلمانان به بهاییت، در شعبه اول دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی چابک به تحمل  شش سال زندان محکوم شده است.  

۲۷-امل شیخو

شهریور ۹۲، ژیلا بنی یعقوب به نقل از بهمن احمد امویی، وی را از زندانیان زندان ارومیه معرفی کرد. ژیلا بنی یعقوب وی را جز زندانیانی خواند که در ارتباط با حزب دموکرات به حبس بلند مدت محکوم شده است. اطلاع بیشتری از وی در دست نیست .  

۲۸--فریده شاهگلی

فریده شاهگلی۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ به زندان اوین احضار شد. وی پس از مراجعه به دادسری اوین برای اجرای حکم سه سال زندان به بند زنان زندان اوین منتقل شده است. فریده شاهگلی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب توسط قاضی مقیسه به اتهام انتشار برخی مطالب در صفحه فیس بوک و «تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبر نظام» به سه سال زندان محکوم شد که دو سال برای توهین به مقام معظم رهبری و یک سال برای تبلیغ علیه نظام است. شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر این حکم را تایید کرده است. او در نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی نوشت که درمدت۵۰ روز بازداشت زیر فشار وادار به اعترافات غیرواقعی شده است. فریده شاهگلی به روحانی نوشته است: «قاضی چیزی در مورد سوشال مدیا نمی‌داند و پست‌هایی توسط دیگران در صفحه فیس بوک او گذاشته شده است که متعلق به او نیست وقاضی نمی‌خواهد این را بفهمد.»  

۲۹-نغمه شاهی سوندی شیرازی

نغمه شاهی سوندی شیرازی، یکی از فعالان صفحات ایرانی در فیس بوک در تاریخ ۹۲/۱۰/۷ بازداشت و درشعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه با اتهامات اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، توهین به رهبری، توهین به مقامات، تبلیغ علیه نظام، توهین به مقدسات و نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی به ۷سال و ۹۱ روز زندان محکوم شده است.  

۳۰-مریم شفیع‌پور

مریم شفیع‌پور، فعال دانشجویی و عضو ستاد انتخاباتی مهدی کروبی، پنجم مردادماه ۱۳۹۲ پس از حضور در دادسرای شماره دو شهید مقدس در زندان اوین، به دستور بازپرس این شعبه بازداشت شد. وی بیش از دو ماه را در بند ۲۰۹ زندان اوین گذراند، و از روز هشتم مهرماه به بند زنان این زندان منتقل شده است حکم هفت سال زندان مریم شفیع پور٬ فعال دانشجویی٬که در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی صلواتی صادر شده بود در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران به چهارسال کاهش یافت.  

۳۱-حکیمه شکری

حکیمه شکری ۱۴ آذر ۱۳۸۹ همراه با دو نفر دیگر (ندا مستقیم و مهدی رمضانی) در تجمع مادران عزادار بازداشت شد و توسط قاضی مقیسه در ۱۹ اسفند حکیمه و دو نفر دیگرکه به «جاسوسی» و «اقدام علیه امنیت ملی» متهم شده بودند، و به سه سال زندان محکوم شدند.  

۳۲-مهوش شهریاری ثابت

مهوش شهریاری ثابت، شصت ساله، یکی از مدیران بهائی که ۵ سال پیش بازداشت شده است. پس از گذشت دو سال از وضعیت نامشخص و حبس در بند ۲۰۹ زندان اوین، به ۲۰ سال زندان محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدید نظر تایید شده است. او به رغم وضعیت بحرانی از نظر سلامتی از حق مرخصی و دیدار با خانواده‌اش محروم است. وی به مدت ۶ماه در سلول انفرادی به سربرده است. مهوش شهریاری به سبب سوءتغذیه در زندان دچار پوکی استخوان شده است که با وجود شکستگی لگن هنوز مسئولین زندان با مرخصی وی موافقت نکرده‌اند.  

۳۳-صفیه صادقی

صفیه صادقی اهل سلماس، آبان ماه ۱۳۸۹توسط نیروهای اطلاعات سنندج بازداشت شد. وی بیش از ۴ ماه زیر بازجویی قرار گرفت. سپس وی از سوی شعبه‌ یک دادگاه انقلاب شهر سنندج به ریاست قاضی بابایی به اتهام محاربه از طریق عضویت در پژاک به ۱۵ سال زندان محکوم شده است.  

۳۴ رویا صابری نژاد نوبخت

رویا صابری‌نژاد نوبخت، دارای تابعیت دوگانه ایرانی و بریتانیایی است. وی که پس از سفر به ایران در مهر ۱۳۹۲، که به منظور دیدار با خانواده انجام می‌شد، توسط نیروهای امنیتی ایران در شیراز بازداشت و به اوین منتقل شد. او طی حکم قاضی مقیسه، در خرداد ۹۳ به بیست سال حبس تعزیری محکوم شد. حکم سنگین این تبعه ایرانی تبار بریتانیا، به اتهام گردآوری اطلاعات به منظور اقدام علیه امنیت ملی و توهین به مقدسات اسلام، از طریق فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مجازی و نوشتن در صفحه فیس بوک صادر شده است.  

۳۵-صدیقه مرادی

صدیقه مرادی، یکی از بازماندگان قتل عام زندانیان سیاسی اواخر دهه شصت است. اودر سن ۵۱ سالگی توسط ماموران اطلاعات بازداشت و به سلول انفرادی فرستاده شد وزیرشکنجه‌های روحی و جسمی قرار گرفت تا حاضر به انجام یک برنامه اعتراف تلویزیونی شود. صدیقه مرادی به ۱۰ سال زندان و تبعید در زندان گوهر دشت محکوم شده است.  

۳۶-ریحانه طباطبایی

ریحانه طباطبایی روزنامه نگار، در بخش سیاسی روزنامه‌هایی مانند شرق، فرهیختگان و بهار به روزنامه‌نگاری اشتغال داشته است. ریحانه برای اولین بار در آذر ماه سال ۱۳۸۹ بازداشت شد و ۳۶ روز در انفرادی بند ۲- الف سپاه پاسداران بود. پس از آن از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی محمد مقیسه به دلیل «فعالیت برای دستیابی به انتخابات آزاد و انتشار اخبار جنبش سبز» به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد. ریحانه طباطبایی در تاریخ ۳۱ خرداد ماه۹۳ به دادسرای اوین احضار شد و اتهام تبلیغ علیه نظام به او تفهیم شد. این روزنامه نگار‌‌ همان روز پس از سپردن ۲۰۰ میلیون تومان وثیقه، برای اجرای حکم قبلی خود بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.  

۳۷ساجده عرب سرخی

ساجده عرب سرخی، روزنامه‌نگار فرزند فیض‌الله عرب سرخی عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی است. وی روز چهارشنبه ۲۵ تیرماه ۱۳۹۳ (جولای ۲۰۱۵) برای اجرای حکم زندانش به اوین احضار شد. او در یکی از پرونده‌هایش به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال زندان محکوم شده و پرونده دیگرش به اتهام اجتماع و تبانی علیه نظام هنوز باز است ساجده عرب‌سرخی دارای یک دختر هشت ساله است.  

۳۸- شبنم عیسی خانی

شبنم عیسی خانی، شهروند بهایی ساکن تبریز، روز یکشنبه ۱۳۹۳/۰۴/۲۸ برابر با ۱۸ جولای ۲۰۱۴، توسط ماموران امنیتی بازداشت شد. ماموران امنیتی، پس از ورود به منزل وی و فیلم برداری و تفتیش منزل، کتاب‌های مذهبی و وسایل الکترونیکی شخصی و دستگاه گیرنده ماهواره را ضبط کردند. وی به سلول انفرادی منتقل شد. تا هنگام تهیه این گزارش وی ازحق ملاقات با خانواده‌اش محروم بوده است. شبنم عیسی خانی مادر دو فرزند است.  

۳۹- ساقی فدایی

ساقی فدایی شهروند بهایی ساکن مشهد، ۲۰ شهریور۱۳۹۳، پس از احضار به دادگاه انقلاب مشهد، به مکان نامعلومی منتقل شد. او پیش از این نیز در۱۷ تیر ۱۳۹۳ (۱۰ جولای ۲۰۱۴)، توسط ماموران اداره اطلاعات این شهر بازداشت شد. هم چنین در تاریخ ۱۲ خرداد، منزل نامبرده مورد تفتیش ماموران امنیتی قرار گرفت که طی آن مادر وی به همراه دو شهروند بهایی دیگر به نام‌های «شایان تفضلی» و «دری امری» بازداشت شدند و تحت بازجویی قرار گرفتند.  

۴۰-الهام فراهانی

الهام فراهانی شهروند بهایی، (مادر شمیم نعیمی زندانی بهایی) ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ به بهانه دیدار با فرزندش به زندان اوین فراخوانده شد که در‌‌ همان جا بازداشت شد. و در دادگاه به ۴ سال زندان محکوم شد. همسر الهام، به نام عادل نعیمی نیز به ده سال زندان محکوم شده است و از سال ۱۳۹۱ در زندان بسر می‌برد.  

۴۱آتنا فرقدانی 

آتنا فرقدانی نقاش و فعال حقوق کودک است که شهریور ۱۳۹۳پس از آنکه منزل وی توسط ماموران امنیتی مورد بازرسی قرار گرفت بازداشت شد. هنوز ازاتهام و دلیل بازداشت این فعال حقوق کودک اطلاعی در دست نیست. آتنا فرقدانی در انجمن حمایت از کودکان کار و خیابان به کودکان آموزش نقاشی می‌داد.  

۴۲-قدریه قادری

قدریه قادری فعال سیاسی کرد، در تیر ۱۳۸۹، توسط اداره اطلاعات ارومیه بازداشت و پس از تحمل سه ماه انفرادی در یکم دی ماه‌‌ همان سال، از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب ارومیه به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.  

۴۳معصومه قلی‌زاده

معصومه قلی‌زاده، دانشجوی دکترای فلسفهٔ دانشگاه آنکارا، وی پس از بازگشت از ترکیه درتاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. معصومه قلی‌زاده ۲۹ خرداد ۹۳ به قید وثیقه آزاد شد. سپس از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریزبه اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به تحمل ده ماه زندان محکوم شد. او  دردوران بازداشت درسلول انفرادی زیر بازجویی‌های سخت قرار گرفت. از روز ۱۲ مهر۱۳۹۳ در زندان مرکزی تبریز بسر می‌برد.  

۴۴-غنچه قوامی

غنچه قوامی، ۲۵ ساله، دارای تابعیت دوگانه ایرانی- بریتانیایی و فارغ‌التحصیل رشته حقوق از دانشگاه سواس لندن است.وی  سی خرداد ۹۳، برای تماشای بازی والیبال ایران و ایتالیا در مقابل ورزشگاه آزادی حضور یافته بود،  که به همراه عده‌ای از زنان خواهان تماشای مسابقات والیبال دستگیر و به بازداشتگاه وزرا منتقل شد. او مانند سایر زنان بازداشت شده متقاضی حضور در سالن مسابقات والیبال، در‌‌ همان روز با اخذ تعهد و توقیف وسایل شخصی‌اش آزاد شده بود، اما وقتی در روز ۹ تیر برای پس گرفتن لوازم شخصی‌اش به بازداشتگاه وزرا مراجعه کرد، بار دیگر بازداشت و به بند امنیت زندان اوین منتقل شد. غنچه قوامی ۴۱ روز از مدت بازداشت خود را در سلول انفرادی گذرانده و با وجود پایان یافتن دوران بازجویی، از ۹ تیر ۹۳ در بازداشت است. غنچه ۹ مهردر اعتراض به بلاتکلیفی خود و ادامه بازداشت موقت‌اش دست به اعتصاب غذا زد.  

۴۵-زهرا کعبی

روز یکشنبه پنجم مرداد ماه ۹۳، زهرا کعبی، کاربر فیس بوک، توسط ماموران امنیتی لباس شخصی در مشهد بازداشت ،وسپس به مکان نامعلومی منتقل شد.از وضعیت و محل نگهداری آنان خبری منتشر نشده . هم زمان با بازداشت زهرا کعبی چند نفر از مردان فعال سایبری نیز بازداشت شده‌اند.  تاکنون اتهام وی مشخص نشده است .  

۴۶-فریبا کمال آبادی

فریبا کمال آبادی، زندانی بهایی و یکی از مدیران «یاران ایران»، (یک سازمان بهائی)، توسط ماموران اطلاعات در منزل خود بازداشت شد. او از زمان بازداشت در سال ۱۳۸۵ در زندان نگهداری می‌شود. او به ۲۰ سال زندان محکوم شد و تا کنون بدون حق مرخصی در زندان تحمل حبس کرده است. فریبا کمال آبادی روانشناسِ رشد و مادر سه فرزند است.  

۴۷-ناهید گرجی

ناهید گرجی شهروند ساکن مشهد در تاریخ ۱۹ مهر ۱۳۹۳ به علت عضویت در شبکه‌های اجتماعی همچون فیسبوک، وایبر و واتس آپ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. روز یک‌شنبه۲۰ مهر ماه وی به دادگاه انقلاب کوه سنگی منتقل شد. ولی تاکنون اطلاعات دقیقی از اتهامات وی در دست نیست.  

۴۸-زهرا منصوری

زهرا منصوری در تاریخ ۱۱ خرداد سال ۱۳۹۰ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و حدود ۹۰ روز را در سلولهای انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین به سر برده بود. او در تاریخ ۲۸ مرداد ۱۳۹۰ با قید وثیقه آزاد شد. اما در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیرعباس به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم به دلیل وضعیت خاص جسمی وی، به ۲ سال حبس تعزیری و ۵ سال حبس تعلیقی تقلیل یافت زهرا منصوری که ۶۰ سال سن دارد از بیماری صرع رنج می‌برد و این در شرایطی است که هر گونه فشار روانی و فیزیکی خطرات جدی برای سلامتی ایشان در پی دارد.  

۴۹-مهناز محمدی

مهناز محمدی، مستندساز و از فعالان حقوق زنان اولین بار هشتم مرداد ماه ۸۸ (۲۰۰۹) به همراه جعفر پناهی و شماری از مستندسازان در حالیکه برای مراسم ندا آقا سل او پس از ۲۴ ساعت به همراه بقیه بازداشت شدگان آزاد شد. با این حال برای دومین بار در روز ۵ تیرماه ۱۳۹۰ در منزل شخصی‌اش توسط ماموران حفاظت اطلاعات سپاه بازداشت شد. او با قرار وثیقه روز پنجم مرداد ماه (آگوست)‌‌ همان سال آزاد شد اما مهناز بار دیگر در تاریخ ۶ جون ۲۰۱۴ برای اجرای حکم ۵ سال زندان احضار شد. طان، یکی از کشته شدگان وقایع پس از انتخابات ۸۸ (۲۰۰۹) در بهشت زهرای تهران حضور یافته بود، بازداشت شد. مهناز محمدی به دلیل بیماری هم اکنون در مرخصی بسر می‌برد.  

۵۰- فرحناز مقدم

فرحناز مقدم، به اتهام تبلیغ برای بهائیت و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی از طریق تشکیل کلاس‌های تبلیغی در منزل خود به صورت دوره‌ای و تبلیغ برای افراد از سن  کودکی و جذب مسلمانان،  در شعبه اول دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی چابک، به تحمل  شش سال زندان محکوم شده است.  

۵۱-مریم مقدسی

مریم مقدسی اهل نقده است کە بە اتهام «فعالیت و تبلیغ علیە نظام و همکاری با یکی از احزاب مخالف رژیم» در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۹ پس از اعدام «فرزاد کمانگر» کە منجر بە اعتصابات گستردە در کردستان گردید، بازداشت شد. او بە ۹ سال زندان محکوم شده است، مریم مقدسی، یکبار در اعتراض به وضعیت نا مناسب زندان اوین، به ویژه بند زنان، دست به اعتصاب غذا زد.  

۵۲-شمیس مهاجر

شمیس مهاجر شهروند بهایی ساکن تهران تیر سال ۹۱، به همراه تعدادی از شهروندان بهایی بازداشت و پس از مدتی به قید وثیقه از زندان آزاد شد. اما در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به اتهام تبلیغ علیه نظام و تشکیل گروه غیر قانونی به یک سال حبس تعزیری محکوم شد که حکم صادره در دادگاه تجدید نظر نیز تائید شد. او هم اکنون در زندان اوین بند زنان درحال سپری کردن یکسال حکم زندان است. همسر این شهروند بهایی، شهاب دهقانی نیز در زندان رجایی شهر کرج درحال سپری کردن محکومیت ۴ ساله خود است.  

۵۳-ثریا نخعی

ثریا نخعی یکی از مربیان عرفان حلقه پنج شنبه ۱۷ مهر ماه ۱۳۹۳ برای دومین بار در شهر کرمانشاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. از اتهامات وی اطلاعی در دست نیست.  

۵۴-نورا نبیل زاده

نورا نبیل‌زاده که درمهد کودک با کودکان سرود و موسیقی کار می‌کرده، دوم تیر ۱۳۸۹ بازداشت و اتهام تبلیغ بهائیت و عضویت در تشکیلات بهائی محاکمه شد. او که سه ماه بعد از بازداشت با وثیقه آزاد شده بود، اما به حکم دادگاه به ۵ سال حبس محکوم شد و هم اکنون در زندان وکیل آباد مشهد است.  

۵۵-مریم (نسیم) نقاش زرگران

مریم نقاش زرگران، نوکیش مسیحی به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» از طریق «گسترش کلیساهای خانگی در داخل کشور» به ۴ سال حبس قطعی محکوم شده است. این حکم از سوی دادگاه تجدید نظر تایید شده است.  

۵۶-رزیتا واثقی

زندانی بهایی که در اسفند ماه ۱۳۸۸ در منزلش در شهر مشهد بازداشت شد. وی به مدت ۶ ماه در سلولهای انفرادی نگهداری شده است. وی در دادگاه انقلاب مشهد به اتهام «تبلیغ آیین بهایی» و «توهین به مقدسات» به تحمل پنج سال حبس تعزیری محکوم شد.  

۵۷-بهاره هدایت

بهاره هدایت، فعال دانشجویی (دانشگاه علوم اقتصادی)، فعال جنبش زنان، زندانی سیاسی و عضو شورای مرکزی و سخنگوی دفتر تحکیم وحدت است. وی از فعالان کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین زن‌ستیز است و تاکنون چندین‌بار بازداشت شده است. او در سال ۱۳۸۸ به ۹ سال و نیم حبس محکوم شده است.    

print version     Home
                   

نظر شما؟

Type at least 1 character to search