تعهدها و واقعیت ها در آستانه دومین روند بررسی ادواری جهانی جمهوری اسلامی

اسناد حقوق بشرتعهدها و واقعیت ها در آستانه دومین روند بررسی ادواری جهانی جمهوری اسلامی

تعهدها و واقعیت ها در آستانه دومین روند بررسی ادواری جهانی جمهوری اسلامی

تعهدها و واقعیت ها در آستانه دومین روند بررسی ادواری جهانی جمهوری اسلامی

يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ – ۰۳ اوت ۲۰۱۴

محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، با تاکید بر اهمیتی که ایران به مکانیزم گزارشگری “یو پی آر” قائل است گفت: ما طرفدار مکانیزم یو پی آر هستیم و از ابتدا جزء عناصر موثری بودیم که این نوع گزارشگری را در شورای حقوق بشر سازمان ملل تصویب کرده و از آن حمایت کردیم. یو پی آر(Univesal periodic Review)؛ بررسی عمومی دوره ای وضعیت حقوق بشر همه 193 کشور عضو سازمان ملل متحد است که طی آن تعهدات و الزامات همه دولت ها در حوزه حقوق بشر در چارچوب ساختاری یکسان مورد بررسی قرار می گیرد. دوره اولیه یو پی آر 4 ساله بود که از سال 2008 میلادی آغاز و تا سال 2011 ادامه داشت که طی آن وضعیت حقوق بشر 193 کشور بررسی شد. وضعیت حقوق بشر کشور ایران در سال 2010 مورد بررسی عمومی قرار گرفت که در جریان آن به 126 توصیه ارائه شده از سوی بیش از 22 کشور پاسخ مثبت داده و متعهد به رعایت و اجرای آن شد. تعهدهایی که طبق بررسی کارزار “واقعیت ایران” بیشتر آنها تنها در حد ادعا و حرف باقی ماند و بیش از هفت یا هشت مورد آنها، رعایت و اجرا نشد. اما محمد جواد لاریجانی در گفتگوی روز یکشنبه (12 مرداد 1393) با خبرگزاری ایسنا، ضمن تایید پذیرش بیش از 100 توصیه در جریان یو پی آر سال 2010، و اعلام همکاری و فعالیت با شورای حقوق بشر، انگشت اتهام را به سمت کشورهای منتقد به وضعیت حقوق بشر در ایران گرفته و گفت: “متاسفانه کشورهایی هستند که با طرح مجدد گزارش‌های کشوری و عدم اعتنا به گزارش‌های یو پی آر، نقش یو پی آر را حاشیه‌ای می‌کنند و اگر با این موضوع با تسامح برخورد شود، یو پی آر در همان دور اول با شکست مواجه می شود.” بیشتر توصیه های ارائه شده به جمهوری اسلامی ایران حول موضوعاتی چون اعدام به ویژه بابت جرم های زیر 18 سال، حذف تبعیض و خشونت علیه زنان، حذف شکنجه، آزادی بیان، آزادی دین و مذهب، پاسخگویی و مسئولیت پذیری در برابر سوء استفاده های بزرگ، تضمین حقوق زندانیان، کاهش فقر و بهبود آموزش و پرورش و بهداشت بوده است.

کارزار “واقعیت ایران” که عملکرد جمهوری اسلامی ایران پس از پذیرش توصیه های کشورها را موشکافی می کند، به عنوان مثال رفتار این کشور در زمینه اجرای دو پیشنهاد پذیرفته شده در خصوص رفع شکنجه، به شرح زیر ثبت کرده است:

پیشنهاد (هلند): اتخاذ تدابیری برای تضمین این امر که هیچ شکنجه یا سایر رفتار یا مجازات بیرحمانه، غیر انسانی یا تحقیرآمیز اعمال نشود واقعيت : درست [چند] دو ماه پيش محمد صديق کبودوند در زندان اوين مورد شکنجه قرار گرفت. بر اساس اظهارات اعضاى خانواده او که به ملاقاتش آمده بودند او از شکستگى سه دنده، دو انگشت پا، و همچنين از خونريزى کليه و جراحت دست چپ و پشت سرش رنج مي کشد. جرم او؟ دفاع از حقوق بشر. پیشنهاد (استرالیا): بلافاصله درباره همه ادعاهای مربوط به شکنجه وسایر بدرفتاری ها با کسانی که در جریان تظاهرات ژوئن 2009 توقیف یا بازداشت شدند تحقیق به عمل آید واقعيت بررسى هاى سازمان عفو بين الملل نشان مي دهند که در اين زمينه تاکنون هيچ گونه رسيدگى صورت نگرفته و اين سازمان گزارش «ساکت، اخراج، زندانی شده» را ارائه کرده است. موارد فوق تنها دو مورد از پیشنهادها و نحوه پذیرش و اجرای آن توسط جمهوری اسلامی ایران بوده اند. دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در آستانه بیستمین نشست یو پی آر که با دومین بررسی عمومی وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران همزمان است، در حالی از آن استقبال می کند که بطور همزمان در گفتگوی اخیر خود اسناد حقوق بشر فعلی را حاصل تفکر سکولار لیبرال غربی خواند و تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران مناقشاتی در مبانی اسناد حقوق بشر فعلی دارد. مبنا و اساس بررسی وضعیت حقوق بشر کشورها در چارچوب ساز و کار بررسی دوره ای و جهانی منشور ملل متحد، اعلامیه جهانی حقوق بشر، معاهدات حقوق بشری که کشورها به عضویت آنها در آمده اند، تعهدات داوطلبانه دولتها از جمله تعهداتی که در چارچوب انتخابات و اعلام نامزدی کشورها برای عضویت در شورا داده می شود و حقوق بین الملل بشر دوستانه در موارد قابل استناد به آن، می باشد اما ایران همواره شرع دین را دستاویز نقض تعهدات خود قرار داده است. بیستمین نشست بررسی عمومی دوره ای وضعیت حقوق بشر کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل از روز 27 اکتبر در مقر این شورا در شهر ژنو آغاز و تا 7 نوامبر ادامه خواهد داشت.

print version     Home
                   

نظر شما؟

Type at least 1 character to search