باتیر شاه محمد اف، خواستار تلاش برای رعايت آئين دادرسى مصوب ايران، شد

اسناد حقوق بشرباتیر شاه محمد اف، خواستار تلاش برای رعايت آئين دادرسى مصوب ايران، شد

باتیر شاه محمد اف، خواستار تلاش برای رعايت آئين دادرسى مصوب ايران، شد

چهار سال پس از بازداشت باتیر شاه محمداف، تبعه ترکمنستان توسط وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه مهرآباد، این زندانی بند 350 زندان اوین که به اتهام جاسوسی به 20 سال حبس محکوم شده، طی نامه ای به رئیس جمهور ایران، ضمن ابراز خوش بینی از تغییرات در دولت و وزارت اطلاعات، تقاضای بازبینی پرونده و محاکمه عادلانه را مطرح می کند.

این زندانی امنیتی بند 350 در این نامه از رئیس جمهور ایران خواستار اقداماتی برای رعایت آئین دادرسی مصوب جمهوری اسلامی ایران، شده است .

متن کامل نامه آقای باتیر محمداف، تبعه ازبکستان که توسط “سودویند” منتشر می شود، به شرح زیر است:

به: جناب آقای رئیس جمهور

اینجانب باتیرشاه محمد اف در سال 1388 از کشورم ترکمنستان به ایران آمدم. در 18 تیر همان سال توسط عوامل وزارت اطلاعات بازداشت شدم و به جاسوسی برای دول روسیه و ترکمنستان متهم گردیدم و از دوران دستگیری، محاکمه و محکومیت، هنوز هیچ ادله ای برای این اتهام به بنده ارائه نشده است.

بنده بر خلاف قانون آیین دادرسی بدون ارائه دلایل، مدت 10 ماه در بازداشت ماندم و در بازجویی ها نیز صرفا اتهام تکرار می شد و نه دلیل مشخص و نه سندی برای رد یا تایید ارائه نشد.

از همان زمان بنده از ارتباط با سفارت کشورم نیز محروم بوده ام و به جز روز دادگاه، وکیلم را ملاقات نکرده ام.

در شعبه 26 دادگاه انقلاب طی 3 دقیقه محاکمه شدم و قاضی بدون اجازه دفاع، صرفا اتهام را خواند و سپس به 20 سال زندان محکوم شدم.

در حالیکه مجازات اتهام جاسوسی طبق ماده 501 در قانون مجازات اسلامی 10 سال، به عنوان سقف مجازات جاسوسی در نظر گرفته شده و باز هم طبق قانون اگر بنده فعلی مرتکب شده باشم که چند عمل مجرمانه را در قالب تعدد معنوی شامل شود، باز هم باید نهایتا حداکثر مجازات 10 سال را تحمل کنم. اما بازجویان، بازپرسی و قاضی دادگاه انقلاب از جهل بنده به قانون حداکثر استفاده را نموده و بنده را به حبس طولانی محکوم و از حقوق اولیه ام محروم کردند.

در زمان دستگیری، من 950 گرم فلز کمیاب Europiom، به همراه داشتم که قرار بود به یک مشتری در کشور پاکستان تحویل دهم. اما همین فلز بدون ارائه به آزمایشگاه، توسط بازجو به عنوان مواد رادیواکتیو قلمداد شده است.

در حالیکه همانطور که اطلاع دارید مواد رادیواکتیو باید تحت شرایط خاصی نگهداری شوند و انتقال آنها در شرایط عادی مقدور نیست. این فلز کمیاب در وزن فوق حدود 5 میلیون دلار قیمت داشت و هنوز معلوم نیست که ماده فوق به کجا منتقل شده و نزد چه کسی است.

جناب آقای رئیس جمهور !

بنده از حضور جنابعالی درخواست دارم، اکنون که مدیریت وزارت اطلاعات تغییر کرده و انسانهای معقول در راس این وزارتخانه قرار گرفته اند،  دستور بازنگری در پرونده بنده صادر گردد و با نگاهی بیطرف در مورد اینجانب قضاوت کنند که آیا از دیدگاه این وزارتخانه فعل ارتکابی بنده جاسوسی بوده؟  و اگر بوده، بنده چه اطلاعاتی را به خارج منتقل کرده ام که مصداق جاسوسی بوده است؟!

آیا صرف اینکه بنده یک شهروند خارجی هستم، بدون دلیل و صرف ملیت باید متهم به جاسوسی شوم و دیگر هیچ دلیلی لازم نیست؟!

متاسفانه حتی شماره محکومیت، شماره پرونده یا هیچ مدرک دیگری ندارم  تا بتوانم حداقل از اعاده دادرسی یا ماده 18 قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب بهره مند شوم و مقامات اجرای احکام در قبال درخواست شماره دادنامه نیز اعلام می دارند که نه حق دسترسی به شماره دادنامه و متن آن را دارند و نه اینکه مصلحت امنیتی اجازه چنین کاری به آنها می دهد!

در حالیکه داشتن دادنامه یا رونوشتی از آن موجب آیین دادرسی مصوب همین نظام، حق زندانی و محکوم است.

در پایان از جنابعالی خواهشمندم اقدامی قانونی به عمل آورید تا بنده از حداقل حقوق قانونی خود بهره مند شوم و در شرایطی عادلانه تکلیف نهایی بنده مشخص گردد.

                          باتیرشاه محمد اف

سابقه باج خواهی وزارت اطلاعات در دوره ریاست آقای مصلحی که در نامه های مختلفی از دکتر شاهین دادخواه به آن اشاره شده است . عملکردی که نهایتا منجر به برکناری دو مقام ارشد این وزارت به نام رضوی و تدین شده، در دولت حسن روحانی شده است.

به نظر می رسد که اشاره این تبعه ترکمنستان به عدم اطلاع از وضعیت فلز گرانبهای 5 میلیون دلاری پس از بازداشتش، همزمان با اشاره به امید به تغییر رفتار و بازگشت عقلانیت به وزارت اطلاعات، حاوی پیامهای ویژه ای برای ریاست دولت یازدهم در جمهوری اسلامی ایران می باشد.

Type at least 1 character to search