انتظار داریم آزار گروه های “ال. جی. بی. تی” بلافاصله متوقف شود : www.iranhrc.org

اسناد حقوق بشرانتظار داریم آزار گروه های “ال. جی. بی. تی” بلافاصله متوقف شود : www.iranhrc.org

انتظار داریم آزار گروه های “ال. جی. بی. تی” بلافاصله متوقف شود : www.iranhrc.org

All Human Rights for all in Iranwww.iranhrc.org

موضع گیری سودویند در بیست و هشتمین نشست شورای حقوق بشر

سه شنبه ۴ فروردين ۱۳۹۴ – ۲۴ مارس ۲۰۱۵

Warning: getimagesize(http://www.iranhrc.org/images/stm_iraq_190315_nadia.png) [function.getimagesize]: failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 404 Not Found in /home/content/54/10001454/html/p/publ/view_print_version.php on line 191

Warning: Division by zero in /home/content/54/10001454/html/p/publ/view_print_version.php on line 194

وضعیت بحرانی در خاورمیانه و رشد رادیکالیسم در این منطقه، موجب نقض حقوق بشر آن هم به شکل وسیعی در کشور عراق شده است. معضلاتی چون منازعات فرقه‌ای و شکاف میان طیف شیعه و سنی در کشور عراق باعث بروز خیل عظیمی آوارگان مهاجر به کشورهای همسایه شده و وضعیت بهداشت و آموزش برای کودکان در این کشور به مرز بحران رسیده است. از این رو در نشست بیست و هشتم شورای حقوق بشر سازمان ملل نمایندگان کشور‌ها، سازمان‌ها و مجامع حقوق بشری نگرانی خود را در این موارد ابراز کرده و خواستار ایجاد یک ساز‌کار هماهنگ برای بهبود وضعیت در این کشور آشوب زده شدند. روز پنجشنبه ۱۹ مارس ۲۰۱۵ (۲۸ اسفند ۱۳۹۳) نهاد غیر‌دولتی سودویند، در بیست و هشتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، در بحث مرتبط با «بررسی ادواری جهانی پرونده حقوق بشری عراق» موضع‌گیری کرد. نادیا ذابحی به نمایندگی از سودویند در این نشست به لزوم تصویب پروتکل انتخابی میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی برای بهبود وضعیت بهداشت و نقض حقوق دگرباشان جنسی در عراق اشاره کرد و خواستار بهبود وضعیت برای این افراد در عراق شد. این فعال حقوق ال. جی. بی. تی در ادامه بررسی ادواری جهانی عراق افزود که ما موقعیت سخت عراق را درک می‌کنیم و سودویند از وجود چالش‌ها در پیدا کردن حقایق ابراز تاسف کرده و از این که تنها سند ضمیمه موجود به زبان عربی است، ابراز ناخرسندی کرد. او همچنین گفت که ما می‌دانیم که شما بر روی قسمتی از عراق کنترل ندارید و امیدواریم که به‌زودی تمامیت ارضی و امنیت ملی عراق تامین شود. اما با وجود این متاسف هستیم که شماری از پیشنهادات اساسی مورد توجه و پشتیبانی شما قرار نگرفت. «ما بسیار نگران امنیت پناهندگان و زائران ایرانی در عراق نیز هستیم، نادیا ذابحی با اشاره به فقدان امنیت، سلامت، خدمات پزشکی، دسترسی به آب پاکیزه گفته که شمار زیادی از ایرانیان به دلایل مختلفی که اشاره شد در کشور عراق، در‌گذشته‌اند. وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد که پیگیری نزدیک وضعیت زنان و کودکان خصوصا در مناطق جنگی کشور حیاتی است، از خودداری مقامات عراق در پذیرش برخی پیشنهاد‌ها ابراز ناخرسندی و به ازدواج‌های زود هنگام یا ازدواج با کودکان در این کشور اشاره کرد. او در بخش پایانی از مجازات چند تن از دگرباشان جنسی از سوی روحانیون شیعه و سنی سخن گفت و در مورد پیشنهادات مثبت فرانسه در این ارتباط ابراز خشنودی کرد و خواستار توقف بی‌درنگ شکنجه زندانیان (ال. جی. بی. تی) شد. ترجمه متن و ویدیو سخنرانی به زبان انگلیسی به شرح زیر است:

در حالیکه ما شرایط سخت کشور عراق را درک می‌کنیم، سودویند از ارایه سند ضمیمه تنها به زبان عربی و درست قبل از جلسه یو پی آر عراق که کار بررسی وضعیت حقوق بشر در این کشور را در کنار مشکلات موجود در رابطه با دسترسی به حقایق مربوط به نقض حقوق بشر در عراق دشوار‌تر می‌کند، اظهار تاسف می‌نماید. ما از اینکه دولت عراق کنترلی بر بخش‌هایی از این کشورندارد مطلع هستیم و امیدواریم که تمامیت ارضی وامنیت ملی این کشور به زودی تامین شود. در عین حال، ما از این که برخی از پیشنهادات اساسی از جمله تصویب پروتکل الحاقی دوم به‌ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مورد حمایت و قبول دولت عراق قرار نگرفته است متاسفیم. ما بسیار نگران امنیت پناهندگان و زائران ایرانی در عراق هستیم. ده‌ها تن از ایرانیان به دلیل نبود امنیت، کمبود خدمات درمانی و پزشکی و عدم دسترسی به آب تصفیه شده جان خود را در اردوگاه آزادی و دیگر نقاط کشور عراق از دست داده‌اند. بررسی و پیگیری وضعیت زنان و کودکان به خصوص در مناطق جنگی و بی‌ثبات در کشور عراق حیاتی است. در چنین شرایطی، باعث تاسف است که کشور عراق فرصت لغو قانون جعفری که قانونی تبعیض آمیز جهت قانونی کردن ازدواج زودرس کودکان است را از دست داد. بر اساس گزارشات رسیده، تعداد زیادی از افراد ال. جی. بی. تی توسط امامان شیعه و سنی مورد مجازات و تعقیب قرار گرفته‌اند. ما از اینکه کشور عراق پیشنهاد ۹۸ ارائه شده توسط کشور فرانسه را مورد پذیرش قرار داده خوشحالیم و انتظار داریم که آزار و اذیت گروه ال. جی. بی. تی بلافاصله متوقف شود.

Type at least 1 character to search