اقلیت های جنسی در ایران به رسمیت شناخته نمی شوند : www.iranhrc.org

اسناد حقوق بشراقلیت های جنسی در ایران به رسمیت شناخته نمی شوند : www.iranhrc.org

اقلیت های جنسی در ایران به رسمیت شناخته نمی شوند : www.iranhrc.org

All Human Rights for all in Iranwww.iranhrc.org

گزارش سومین رویداد جانبی سودویند در بیست و هشتمین اجلاس شورای حقوق بشر

يکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ – ۱۵ مارس ۲۰۱۵

Warning: getimagesize(http://www.iranhrc.org/images/panellgbt130315.jpg ) [function.getimagesize]: failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 404 Not Found in /home/content/54/10001454/html/p/publ/view_print_version.php on line 191

Warning: Division by zero in /home/content/54/10001454/html/p/publ/view_print_version.php on line 194

همجنس گرایی در دهه‌های گذشته به عنوان یک بیماری یا اختلال روانی به شمار می‌رفت. اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و فعالیت‌های فعالان حقوق بشر و به ویژه جامعه ال. جی. بی. تی حقوق این بخش از جامعه توسط سازمان ملل متحد و بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان به رسمیت شناخته می‌شود. همه افراد جامعه بشری بر اساس مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر آزاد‌زاده شده و از نظر حیثیت، حقوق و کرامت انسانی با هم برابرندو همه افراد می‌توانند بدون در نظر گرفته شدن جنسیت، رنگ،‌نژاد، زبان یا دین خود از همه حقوق انسانی و به شکل برابر برخوردار باشند. از این رو، روز جمعه ۱۳ مارس ۲۰۱۵ (۲۲ اسفند‌ماه ۱۳۹۳)،در بیست و هشتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، سومین رویداد جانبی نهاد غیر‌دولتی سودویند با همکاری سازمان «ایگل هرک»در ارتباط با «اقلیت‌های جنسی در ایران» با تدارک و با حضور «رز پاریس ریکتر» دستیار ویژه احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، «حسین علیزاده» مدیر کمیسیون جهانی حقوق ال. جی. بی. تی در بخش خاورمیانه و شمال آفریقا و دکتر «حسن نایب‌هاشم» فعال حقوق بشر و نماینده نهاد غیر‌دولتی سودویند برگزار شد. نخستین سخنران این رویداد رز پاریس ریکتر با اشاره به تحقیق گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در ایران در مورد بررسی حقوق همجنسگرایان در ایران گفت که این افراد با مشکلات بسیاری از قبیل شکنجه، تعرض جنسی، ازدواج و تغییر جنسیت اجباری و همچنین شرایط نامناسب بهداشتی روبرو هستند. وی با عنوان کردن مساله خشونت جسمی علیه همجنسگرایان در ایران ادامه داد که بنا بر گزارش‌ها مسوولان آموزش و پرورش و مدارس نیز در مورد تهدید خشونت جسمی هیچ اقدام قابل قبولی انجام نداده‌اند. او همچنین افزود: «بسیاری از همجنسگرایان پس از نمایان شدن گرایش جنسیشان از مدرسه اخراج شده‌اند». او با بیان مساله خشونت کلامی که این افراد در سطح جامعه با آن روبرو هستند از طرد شدن افراد همجنسگرا از سوی خانواده‌هایشان سخن گفت و خاطر نشان کرد که بسیاری از این افراد مجبور به ترک خانه و تن دادن به بهره‌کشی جنسی شده‌اند. دستیار ویژه گزارشگر ویژه سازمان ملل در ادامه سخنان خود از مورد خشونت و تعرض جنسی قرار گرفتن ۱۵ درصد از این افراد پرده براداشت. «این افراد همچنین توسط خانواده‌های خود مجبور به پذیرش هنجارهای اجتماعی شده‌اند». او در این رویداد به عدم حق برخورداری این افراد از برپایی گردهمایی و مهمانی و رصد شدن ارتباط مجازی همجنسگرایان مانند «چت روم‌» اشاره داشت و گفت که بسیاری از مهمانی‌های همجنسگرایان مورد هجوم ماموران امنیتی و انتظامی قرار می‌گیرد و آن‌ها به اتهام تجمع غیر‌قانونی بازداشت می‌شوند. رز ریکتر در بخشی از سخنرانی خود با استناد به گزارش جدید احمد شهید با توجه به قوانین ایران گفته که تراجنسیتی‌ها از سوی قانون به رسمیت شناخته می‌شوند، اما همجنسگرایان به صورت قانونی به رسمیت شناخته نمی‌شوند. «عمل جراحی برای تراجنسیتی باید ابتدا توسط روانپزشک و بعد چندین نهاد دولتی باید به تایید برسد که این پروسه ممکن است سال‌ها به ادامه یابد».

حسین علیزاده مدیر کمیسیون جهانی حقوق ال. جی. بی. تی در بخش خاورمیانه و شمال آفریقا دومین سخنران این رویداد با اشاره به سخنان آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه گفت که ایشان گفته‌اند که «ادعا شده ما همجنسگرایان را می‌کشیم، در صورتی که این اتفاق تا کنون رخ نداده است». نماینده سازمان ایگل هرک گفت: صادق لاریجانی قانون مجازات اسلامی را کتمان کرده است که دو مرد با میل شخصی خود رابطه برقرار کرده بودند و به جرم «لواط» به اعدام محکوم شده‌اند. او همچنین از توقیف ۳ ماهه روزنامه قانون سخن به میان آورد و گفت: این روزنامه به دلیل درج مطلبی در مورد همجنسگرایی توقیف و به پرداخت ۱۵۰۰ دلار جریمه نقدی محکوم شد. «همچنین یکی از اساتید دانشگاه در ایران با یک بیان معتدل در مورد همجنسگرایی صحبت کرده بود و به اتهام تبلیغ همجنسگرایی اخراج شد». علیزاده در ادامه با اشاره به معضل آزار و اذیت همجنسگرایان گفت: شخصی در تبریز به دلیل دگرپوشش‌گرایی دستگیر و شلاق زده شده است. «ایران هویت‌های جنسیتی را به رسمیت نمی‌شناسد. قانون ایران تنها رابطه بین زن و مرد و فقط در چارچوب ازدواج را پذیراست. این قانون هویت دیگر جنسیتی را به رسمیت نمی‌شناسد». همجنسگرایان در این نگاه، بیمار قلمداد می‌شوند و بسیاری از این افراد در ایران به دلیل فشارهای جسمی و روحی فراوان اقدام به خود کشی می‌کنند.

آخرین سخنران این رویداد دکتر حسن نایب هاشم، نماینده نهاد غیر دولتی سودویند سخنان خود را با اشاره به چالش جهانی که همجنسگرایان با آن روبرو هستند آغاز و از تجربه شخصی خود به عنوان یک پزشک یاد کرد. او گفت: سه دهه پیش وقتی که استاد پزشکان حاضر در بیمارستان به آن‌ها گفت یک شخص به اینجا خواهد آمد که همجنسگرا است. این استاد در مورد جلوگیری از هرگونه عمل غیراخلاقی مانند تمسخر و استهزا تاکید کرده بود. نماینده این نهاد اتریشی ادامه داد که این مساله در آن زمان و در دنیای پزشکی به عنوان اختلال روانی شناخته می‌شد. و اکنون هم در ایران هستند پزشکانی که بر این باورند که این یک بیماری است. این فعال حقوق بشر با اشاره به ماده یک و دو اعلامیه جهانی حقوق بشر گفت که همه باید از حقوق برابر برخوردار باشند و تبعیضی نباید وجود داشته باشد. و اگر امروز این اعلامیه نوشته می‌شد، جای گرایش جنسیتی در آن خالی نبود. دکتر نایب هاشم با نام بردن از تصویب کنوانسیون رفع اشکال تبعیض در سال ۱۹۷۹خاطر نشان کرد که الان نبود یک «کنوانسیون برای حمایت از حقوق جامعه ال. جی. بی. تی» به شدت احساس می‌شود.

Type at least 1 character to search